17.12.1999

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Sonja Karell (09) 1734 3469 thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna upp med nästan 9 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 8,7 procent från november i fjol till november i år. Detta berodde speciellt på att världsmarknadspriserna på råolja steg, men också på att oljeprodukter och färgmetaller blev dyrare. Lika snabbt har importpriserna stigit senast år 1993. Från år 1995 har importpriserna stigit med 2,5 procent.

Från oktober till november steg importpriserna med 2 procent, vilket speciellt berodde på att råolja blev dyrare.

Exportpriserna steg med 0,1 procent från november i fjol. Ännu i oktober sjönk exportpriserna på årsnivå med 2,4 procent och på årsnivå steg exportpriserna senast i juni i fjol. Från oktober till november steg exportpriserna med 0,8 procent.

Både på års- och månadsnivå höjdes exportprisindexet av att cellulosa, papper, pappersprodukter, oljeprodukter och färgmetaller blev dyrare. Billigare priser på eltekniska produkter och optiska instrument sänkte däremot indexet.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg med 3 procent från november i fjol. Stegringen berodde på att oljeprodukter och cellulosa blev dyrare. Från oktober till november steg producentpriserna för industrin med 0,8 procent.

Producentprisindexen 1995=100 och förändringarna i dem på månads- och årsnivå i november 1999, %

Index

Partiprisindex

1,0

3,9

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar steg med 42,4 procent från november i fjol. Detta berodde främst på att råolja blivit dyrare. Priset på råolja har stigit med 96,5 procent från november i fjol. Från oktober till november steg HWWA-indexet med 5,5 procent.

Källa: Producentprisindex 1999, november. Statistikcentralen