Publicerad: 26.5.2011
Massmediemarknaden svagt uppåt, preliminära uppgifter 2010
År 2010 återhämtade sig mediemarknaden något och ökade svagt efter det exceptionellt kraftiga fallet året innan. Totalt var ökningen en procent. Tyngdpunkten i ökningen låg klart på de elektroniska massmedierna (+5 %), även om det också fanns andra enskilda tillväxtbranscher.
Av de enskilda mediebranscherna hade biograferna (+16 %) och medietjänsterna på internet (+15 %) den största ökningen. De tryckta katalogerna och direktreklamen hade den svagaste utvecklingen (-8 %). De elektroniska katalogerna håller så småningom på att ersätta de traditionella tryckta katalogprodukterna.
Massmediemarknadens förändring, % 2009–2010
År 2010 var värdet av massmediemarknaden i Finland totalt 4,25 miljarder euro, dvs. omkring femtio miljoner euro mer än år 2009.
De grafiska mediernas relativa andel av värdet av massmediemarknaden sjönk ytterligare med omkring en procentenhet till 64 procent. De elektroniska massmediernas relativa andel av massmediemarknaden ökade däremot till 29 procent.
Under de senaste tio åren har de grafiska mediernas andel minskat med totalt 10 procentenheter, och de elektroniska mediernas andel har ökat lika mycket.
Massmediemarknaden i Finland 2009–2010
|
2009 | 2010 | 2010 |
mn € | mn € | % | |
Dagstidningar (7–4 dagar i veckan) | 946 | 960 | 23 |
Övriga tidningar (3–1 dagar i veckan) | 131 | 133 | 3 |
Gratistidningar | 81 | 88 | 2 |
Tidskrifter | 700 | 705 | 17 |
Böcker* | 570 | 555 | 13 |
Kataloger & direktreklam | 304 | 280 | 7 |
Grafiska medier totalt | 2 731 | 2 721 | 64 |
Television** | 944 | 973 | 23 |
Radio | 52 | 55 | 1 |
Medier på internet | 188 | 216 | 5 |
Elektroniska massmedier totalt | 1 185 | 1 243 | 29 |
Fonogram | 85 | 80 | 2 |
Video (DVD, Blu-ray & VHS) | 145 | 141 | 3 |
Biografer | 60 | 69 | 2 |
Inspelningsmedier totalt | 290 | 289 | 7 |
Massmedier totalt | 4 205 | 4 254 | 100 |
* Inkluderar också den
försäljning av off-line multimedieinspelningar (dvd, cd-rom o.d.) som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för. ** Inkl. också YLE public service-radioverksamheten |
Förhandskalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Överlappningarna har eliminerats. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Senast uppdaterad 26.5.2011
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2010. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2010/jvie_2010_2011-05-26_tie_001_sv.html