Publicerad: 27.7.2007
Konsumenternas förtroende för ekonomin starkt
Konsumenternas förtroende för ekonomin var fortfarande starkt i juli, även om det försvagades något från föregående månad. Konsumenternas förtroendeindikator var i juli 18,5, då den i juni var 20,4. Förtroendet för ekonomin var samtidigt klart starkare än för ett år sedan och klart starkare än långtidsmedelvärdet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 2-20 juli 1 538 personer bosatta i Finland.
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator var det förväntningarna på möjligheter att spara som minskade något i juli jämfört med föregående månad. Utsikterna för att kunna spara var dock fortfarande utmärkta. De övriga delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator var i juli nästan oförändrade. Konsumenternas förväntningar på Finlands ekonomi var fortsättningsvis svaga. Däremot trodde man starkt på en minskning av arbetslösheten liksom i juni.
Konsumenternas syn på ekonomin i juli 2007, nettotal*
Medelvärde 10/95-7/07 |
Maxvärde 10/95-7/07 |
Minvärde 10/95-7/07 |
Juli 2006 |
Juni 2007 |
Juli 2007 |
Läget*** | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,8 | 21,8 | 3,5 | 14,4 | 20,4 | 18,5 | ++ |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,5 | 14,1 | 2,3 | 9,1 | 12,2 | 11,4 | + |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
34,1 | 51,8 | 10,9 | 45,3 | 51,8 | 45,1 | ++ |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
6,3 | 21,7 | - 14,0 | 0,2 | 3,6 | 2,6 | - |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
5,5 | 27,6 | - 22,7 | 3,1 | 14,1 | 14,8 | + |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån., procent |
2,0 | 3,1 | 0,7 | 2,4 | 2,5 | 2,6 | |
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten** |
4,0 | 6,6 | 0,8 | 4,7 | 5,1 | 6,1 | ++ |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
25,7 | 35,1 | 14,7 | 30,8 | 34,0 | 32,5 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
21,0 | 37,7 | - 2,1 | 29,0 | 14,6 | 22,3 | + |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
8,4 | 33,7 | - 19,6 | 22,3 | 33,1 | 33,7 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
22,2 | 42,0 | - 13,5 | 24,8 | 3,6 | 3,7 | - |
*
Nettotaleterhålls genom att den procentuella andelen
nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen
jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin. ** Risken för egen arbetslöshet har frågats bara från mars 2004. *** ++ Läget är mycket starkt, + Läget är starkt, - Läget är svagt, - - Läget är mycket svagt. |
I juli trodde 25 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 19 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. I juli litade 30 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och bara 11 procent befarade att den blir sämre inom ett år.
I juli litade 48 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under det följande året och 19 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. För ett år sedan var motsvarande siffror 37 och 30 procent. Av de sysselsatta antog 17 procent i juli att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan 10 procent åter antog att risken hade ökat.
I juli förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 2,6 procent under de följande 12 månaderna. Det långsiktiga medelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,0 procent.
I juli antog 78 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. För ett år sedan var andelen 68 procent. 65 procent av hushållen hade sparat och 77 procent trodde att de kan spara under det följande året. Mest sparar konsumenterna för sämre tider, återbetalning av lån eller för en semesterresa. De mest populära placeringsobjekten är, näst efter bankkonton, olika fonder.
I juli ansåg 53 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. För ett år sedan var motsvarande andel 71 procent. Av hushållen planerade 11 procent att ta lån inom ett år. Detta är något färre än tidigare.
Av konsumenterna bedömde 47 procent i juli att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Många hushåll planerade att använda pengar bl.a. för att inreda hemmet och köpa hemelektronik. 33 procent av hushållen ämnade köpa en digitalbox under hösten. 17 procent av hushållen avsåg att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 8 procent bostad.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-7/2007
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands
ekonomi om ett år 10/1995-7/2007
Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna,
juni 2007
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-6/2007*
*räknat på basis av säsongrensade serier
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, June 2007
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2007, juli. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598,kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 27.7.2007
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. juli 2007. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 19.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2007/07/kbar_2007_07_2007-07-27_tie_001_sv.html