Publicerad: 29.9.2008
Konsumenternas förtroende oförändrat i september
Konsumenternas förtroende för ekonomin var i september nästan oförändrat jämfört med månaden innan. Konsumenternas förtroendeindikator var i september 8,1, medan den i augusti var 8,7 och i juli 6,5. Förtroendet för ekonomin var samtidigt klart svagare än för ett år sedan och klart svagare än långtidsmedelvärdet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 1-19 september 1 546 personer bosatta i Finland.
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator försvagades i september bara förväntningarna på arbetslöshetsutvecklingen jämfört med föregående månad. Synen på intervjupersonens egen ekonomi de kommande månaderna blev något bättre. Konsumenterna ansåg dessutom att den egna penningsituationen och möjligheterna att spara var utmärkta. Däremot var synen på Finlands ekonomi fortsatt pessimistisk. I september ansåg man att tidpunkten inte var god för att köpa kapitalvaror och minst av allt för att ta lån. Konsumenternas inflationsförväntning var i september lägre än i augusti.
Konsumenternas syn på ekonomin i september 2008, nettotal*
Medeltal 10/95- |
Maxvärde 10/95- |
Minvärde 10/95- |
September 2007 |
Augusti 2008 |
September 2008 |
Läget** | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,7 | 21,8 | 3,5 | 18,5 | 8,7 | 8,1 | - - |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,4 | 14,1 | 2,3 | 10,2 | 3,2 | 6,3 | - - |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
35,5 | 52,0 | 10,9 | 51,4 | 50,5 | 50,7 | ++ |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
4,8 | 21,7 | -20,8 | -3,5 | -16,0 | -16,8 | - - |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
5,3 | 27,6 | -22,7 | 15,7 | -2,9 | -8,0 | - |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån. procent |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 3,1 | 3,9 | 3,5 | |
Risk för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten |
4,4 | 7,6 | 0,8 | 5,3 | 3,0 | 2,3 | - - |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
26,3 | 35,1 | 14,7 | 32,7 | 31,9 | 34,1 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
20,3 | 37,7 | -2,7 | 12,3 | -1,9 | -2,7 | - - |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
10,6 | 36,8 | -19,6 | 34,5 | 29,0 | 30,5 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
19,4 | 42,0 | -28,1 | -6,2 | -27,7 | -25,7 | - - |
* Nettotalet
erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den
procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen
jakande svar på en fråga. Konsumenternas
förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av
delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn
kan variera mellan -100 och 100, ju högre siffra desto mer
optimistisk är synen på ekonomin. ** ++ Läget är mycket starkt, + Läget är starkt, - Läget är svagt, - - Läget är mycket svagt. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen. |
I september trodde bara 14 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 44 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 21 och 27 procent. I september litade 26 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och 14 procent befarade att den blir sämre inom ett år. I augusti var dessa andelar 22 och 17 procent och för ett år sedan 29 och 11 procent.
I september litade 25 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under det följande året, medan fler, dvs. 39 procent, uppskattade att arbetslösheten ökar. Motsvarande andelar var i augusti 28 och 32 procent och för ett år sedan 48 och 16 procent. Av de sysselsatta antog 12 procent i september att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, men redan lika många antog att risken hade ökat. 44 procent av de sysselsatta uppskattade att risken för arbetslöshet var oförändrad och 30 procent upplevde att de inte alls är i farozonen när det gäller arbetslöshet.
I september förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 3,5 procent under de följande 12 månaderna. Motsvarande siffra var ännu i juni 4,6, procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,1 procent.
I september antog 74 procent av konsumenterna att tidpunkten att spara är god. 68 procent av hushållen hade sparat och rentav 82 procent trodde att de kan spara under det följande året. Bara 27 procent av konsumenterna ansåg i september att det är fördelaktigt att ta lån. För ett år sedan var motsvarande andel 44 procent. Av hushållen planerade i september ändå nästan lika många som för ett år sedan, dvs. 12 procent, att ta lån inom ett år.
Bara 34 procent av konsumenterna bedömde i september att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. För ett år sedan var motsvarande andel 40 procent. Hushållens planer för hur de ska spendera sina pengar var i september återhållsamma, men det fanns fortfarande planer på att bl.a. resa och renovera hemmet under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 17 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 9 procent - dvs. fler än för ett år sedan - bostad.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-9/2008
Konsumenternas mikro- och makroindikatorer 10/1995-9/2008*
* Mikroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
tre nettotal: den egna ekonomin och hushållets möjligheter att
spara om 12 mån. samt
hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten.
* Makroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
två nettotal: Finlands ekonomi och arbetslöshet om 12 månader.
Konsumenternas förtroendeindikators avvikelse från landets medeltal i EU-länderna, augusti 2008*
* Räknat på basis av säsongrensade serier. Medeltalet:
10/1995-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, August 2008
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2008, september. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598,kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 29.9.2008
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. september 2008. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 21.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2008/09/kbar_2008_09_2008-09-29_tie_001_sv.html