Publicerad: 27.4.2010
Konsumenternas förtroende förstärktes i april
Konsumenternas förtroendeindikator var i april 17,9 medan den i mars var 15,4 och i februari 15,9. Konsumenternas förtroende var i april klart bättre än för ett år sedan och också starkare än långtidsmedelvärdet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 1-20 april 1 373 personer bosatta i Finland.
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator förbättrades i april uppfattningarna om arbetslösheten och om Finlands ekonomi jämfört med föregående månad. Tron på Finlands ekonomi var på sin starkaste nivå sedan år 1994. Konsumenternas bild av sin egen ekonomi och sina möjligheter att spara var nästan oförändrad och fortfarande ljus. Dessutom förbättrades uppskattningarna om risken för egen arbetslöshet. Konsumenterna ansåg att tidpunkten att ta lån och köpa kapitalvaror var gynnsam i april.
Konsumenternas syn på ekonomin i april 2010, nettotal1)
Medeltal 10/95- |
Maxvärde 10/95- |
Minvärde 10/95- |
April 2009 |
Mars 2010 |
April 2010 |
Utsikter2) | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,0 | 21,8 | -6,5 | 1,0 | 15,4 | 17,9 | + |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,1 | 14,1 | 2,3 | 3,4 | 10,1 | 10,2 | +/- |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
36,7 | 52,0 | 10,9 | 45,3 | 46,4 | 45,2 | + |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
4,8 | 24,2 | -27,1 | -2,7 | 22,0 | 24,2 | ++ |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
1,4 | 27,6 | -51,1 | -42,0 | -17,0 | -7,9 | - |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån. procent |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 1,4 | 2,0 | 2,3 | |
Risk för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten |
0,4 | 7,6 | -18,8 | -15,1 | -4,4 | 0,9 | +/- |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
26,9 | 35,1 | 14,7 | 31,6 | 32,1 | 30,7 | + |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
21,0 | 41,8 | -14,2 | 31,3 | 30,5 | 31,9 | + |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
10,8 | 36,8 | -19,6 | 6,8 | 10,5 | 12,8 | +/- |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
18,3 | 42,0 | -47,1 | 9,0 | 21,2 | 27,0 | + |
1)
Nettotalet erhålls genom att vikta
svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande
svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100, ju högre siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin. 2) ++ Mycket goda utsikter, + Goda utsikter, +/- Neutrala utsikter, - Dåliga utsikter, - - Mycket dåliga utsikter. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen. |
I april trodde 57 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 11 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 35 och 34 procent. I april litade 27 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och bara 9 procent befarade att den blir sämre inom ett år. För ett år sedan var andelarna 21 och 15 procent.
I april litade 26 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar i Finland under det följande året och 39 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. Motsvarande andelar var i mars 20 och 49 procent och för ett år sedan ytterst dystra 10 och 75 procent.
I april bedömde 16 procent av de sysselsatta att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan 17 procent åter bedömde att risken ökat. I mars var dessa andelar 13 och 21 procent och för ett år sedan dystra 8 och 32 procent. 44 procent av de sysselsatta uppskattade i april att risken för arbetslöshet var oförändrad och 22 procent upplevde att de inte alls är i farozonen att bli arbetslösa.
I april förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 2,3 procent under de följande 12 månaderna. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,1 procent.
I april antog 59 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. 65 procent av hushållen hade sparat och 77 procent trodde att de kan spara under det följande året.
I april ansåg 70 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. Motsvarande andel var i mars 65 procent och för ett år sedan 56 procent. I april planerade 14 procent av hushållen att ta lån inom ett år.
Av konsumenterna bedömde 55 procent i april att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Konsumtionsplanerna var för det mesta återhållsamma, men många hushåll använder pengar t.ex. till att resa, reparera bostaden och skaffa fordon under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 17 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 9 procent bostad. I april i fjol var motsvarande andelar 14 och 8 procent.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-4/2010
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-4/2010
Konsumenternas förtroendeindikators avvikelse från landets medeltal i EU-länderna, mars 20101)
1) räknat på basis av säsongrensade
serier: Medeltalet: 10/1995-. Uppgifter om Irland saknas.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, March 2010
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/index_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2010, april. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Konsumenternas förtroende 2010, april (pdf 206,0 kB)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 27.4.2010
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. april 2010. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 4.10.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2010/04/kbar_2010_04_2010-04-27_tie_001_sv.html