Publicerad: 27.6.2014
Konsumenternas förtroende för ekonomin oförändrad i juni
Konsumenternas förtroendeindikator var i juni oförändrad jämfört med maj, dvs. 8,7. I april fick förtroendeindikatorn värdet 3,7. I juni för ett år sedan var förtroendeindikatorn 8,1. Indikatorns långtidsmedelvärde är 12,1. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades den 2–17 juni 1 336 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator förbättrades i juni förväntningarna på den egna ekonomin jämfört med maj. Däremot var synen på Finlands ekonomi, arbetslöshetsutvecklingen och hushållens möjligheter att spara oförändrad eller något svagare.
Konsumenterna ansåg i juni att tidpunkten var bättre för att ta lån än för att spara eller köpa kapitalvaror. I juni oroade sig sysselsatta konsumenter fortfarande något mera än vanligt för att själva råka ut för arbetslöshet.
Egen och Finlands ekonomi
I juni trodde 34 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Av konsumenterna bedömde 25 procent för sin del att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 29 och 28 procent.
I juni litade 25 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och 14 procent befarade att den blir sämre inom ett år. Motsvarande andelar var i maj 22 och 14 procent och för ett år sedan 24 och 15 procent.
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år
Arbetslöshet och inflation
I juni litade 16 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under det följande året, medan 48 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. I maj var motsvarande andelar 18 och 47 procent.
I juni bedömde 11 procent av de sysselsatta att risken för arbetslöshet minskat för deras egen del under de senaste månaderna, medan 24 procent bedömde att risken ökat. Av de sysselsatta upplevde 22 procent att de inte alls är i farozonen att bli arbetslösa.
I juni bedömde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 2,4 procent under de följande 12 månaderna. Inflationsförväntningarna var för ett år sedan 3,0 procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,3 procent.
Köp av kapitalvaror
Av konsumenterna bedömde 41 procent i juni att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Bland annat att skaffa hemelektronik och att resa kändes lockande för hushållen. Av hushållen avsåg 16 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 8 procent bostad. Av hushållen planerade 19 procent att spendera pengar på renovering av bostaden inom ett år.
Sparande och låntagning
I juni antog 52 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. Av hushållen hade 63 procent sparat och 77 procent trodde att de kan spara under det följande året.
I juni ansåg 56 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. Av hushållen planerade 12 procent att ta lån inom ett år.
Konsumenternas syn på ekonomin
Medeltal 10/1995- | Maxvärde 10/1995- | Minvärde 10/1995- | 06/2013 | 05/2014 | 06/2014 | Utsikter | |
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B2+B4+B7+D2)/4 | 12,1 | 22,9 | -6,5 | 8,1 | 8,7 | 8,7 | - |
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) | 8,5 | 14,1 | 2,3 | 5,1 | 4,3 | 7,5 | - |
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) | 3,5 | 25,3 | -27,1 | -0,6 | 3,6 | 2,8 | = |
B6 Inflationen om 12 månader (procent) | 2,3 | 4,6 | 0,6 | 3,0 | 2,6 | 2,4 | |
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) | -2,3 | 27,6 | -51,1 | -19,6 | -16,5 | -18,2 | - |
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) | -0,5 | 7,6 | -18,8 | -4,0 | -8,2 | -7,3 | -- |
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) | 18,5 | 41,8 | -14,2 | -0,8 | 4,6 | 7,5 | - |
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) | 11,2 | 36,8 | -19,6 | 3,9 | 6,1 | 3,0 | - |
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) | 16,9 | 42,0 | -47,1 | 13,9 | 8,4 | 11,6 | - |
D2 Hushållets möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) | 38,8 | 52,2 | 10,9 | 47,4 | 43,5 | 42,6 | + |
Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och +100, ju högre (positiv) siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.
Förklaringar till kolumnen “ Utsikter ”: ++ Mycket goda utsikter, + Goda utsikter, = Neutrala utsikter, - Dåliga utsikter, -- Mycket dåliga utsikter. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen.
Undersökningens population och urval
Till populationen i konsumentbarometern hör 4,4 miljoner personer i åldern 15–84 år och deras 2,6 miljoner hushåll i Finland. Populationen utvidgades i januari 2012 till att omfatta personer i åldern 75–84 år. Undersökningens bruttourvalsstorlek är 2 350 personer varje månad (tidigare 2 200 personer).
I juni var bortfallet av svar 43,1 procent. Bortfallet omfattar förutom dem som vägrat eller annars var förhindrade att delta i undersökningen också dem man inte kunnat nå.
Förtroendeindikatorns värde uppskattas ha försämrats med drygt en enhet fr.o.m. januari 2012 sedan populationen utvidgades till att omfatta 75–84-åringar. Främst har detta berott på att nettotalet för en delfaktor, dvs. hushållets möjligheter att spara, sjunkit. Utvidgningen av populationen har dessutom inverkat något på resultaten om hemelektronik i hushållen.
EU-resultat
Alla EU-länders (säsongrensade) barometerresultat publiceras på EU-kommissionens webbplats: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results; http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/index_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2014, juni. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tara Junes 029 551 3503, konsument.barometern@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Publikationen i pdf-format (436,3 kB)
- Översikter
-
- 1. Metoden för konsumentbarometern (27.6.2014)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter (27.6.2014)
- Figurer
-
- Figurbilaga 1. Konsumenternas förtroendeindikator (27.6.2014)
- Figurbilaga 2. Mikro- och makroindikatorerna (27.6.2014)
- Figurbilaga 3. Egen ekonomi (27.6.2014)
- Figurbilaga 4. Finlands ekonomi (27.6.2014)
- Figurbilaga 5. Inflationen (27.6.2014)
- Figurbilaga 6. Arbetslösheten (27.6.2014)
- Figurbilaga 7. Tidpunktens fördelaktighet för att (27.6.2014)
- Figurbilaga 8. Hushållets penningsituation (27.6.2014)
- Figurbilaga 9. Hushållets avsikter att ta lån, inom 12 månader (27.6.2014)
- Figurbilaga 10. Köp av kapitalvaror, 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (27.6.2014)
- Figurbilaga 11. Hushållets avsikter att köpa, inom 12 månader (27.6.2014)
Uppdaterad 27.6.2014
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. juni 2014. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 16.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2014/06/kbar_2014_06_2014-06-27_tie_001_sv.html