Publicerad: 27.3.2018
Starkt förtroende och god penningsituation bland konsumenterna
Konsumenternas förtroendeindikator var i mars 24,7, då den i februari var 25,8. Siffrorna är de högsta i den 30-åriga mäthistorien. I mars i fjol fick förtroendeindikatorn värdet 22,9. Indikatorns långtidsmedelvärde är 12,4. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades den 1-16 mars 1 165 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator
Av förtroendeindikatorns delfaktorer försvagades konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin samt på Finlands ekonomi och arbetslöshet i någon mån i mars jämfört med februari. Däremot förbättrades förväntningarna på hushållets möjligheter att spara. Jämfört med motsvarande period året innan förstärktes tron på en minskning av arbetslösheten och bilden av den egna ekonomin försvagades något. De övriga delfaktorerna var oförändrade under året.
I mars var konsumenternas förväntningar på Finlands ekonomi, utvecklingen av arbetslösheten och de egna möjligheterna att spara mycket ljusa. Också konsumenternas syn på den egna ekonomin i allmänhet var god.
Konsumenterna uppskattade att hushållets penningsituation var bättre än någonsin i mars. Konsumenterna ansåg att tidpunkten var mycket gynnsam för att spara och någorlunda gynnsam för att lån och köpa kapitalvaror. I mars upplevde sysselsatta konsumenter att risken för att själva råka ut för arbetslöshet minskat betydligt under den senaste tiden.
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år
Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Delfaktorerna är: egen ekonomi, Finlands ekonomi, allmän arbetslöshet och hushållets möjligheter att spara (alla gäller följande 12 månader). Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och +100, ju högre (positiv) siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.
Källa: Konsumentbarometern 2018, mars. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, konsument.barometern@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Publikationen i pdf-format (461,6 kB)
- Översikter
-
- Översikter (27.3.2018)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter (27.3.2018)
- Figurer
-
- Figurbilaga 1. Konsumenternas förtroendeindikator (27.3.2018)
- Figurbilaga 2. Mikro- och makroindikatorer (27.3.2018)
- Figurbilaga 3. Egen ekonomi (27.3.2018)
- Figurbilaga 4. Finlands ekonomi (27.3.2018)
- Figurbilaga 5. Inflation (27.3.2018)
- Figurbilaga 6. Arbetslöshet (27.3.2018)
- Figurbilaga 7. Tidpunktens fördelaktighet för att (27.3.2018)
- Figurbilaga 8. Hushållets penningsituation och möjligheter att spara (27.3.2018)
- Figurbilaga 9. Hushållets avsikter att ta lån, inom 12 månader (27.3.2018)
- Figurbilaga 10. Köp av kapitalvaror, 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (27.3.2018)
- Figurbilaga 11. Hushållets avsikter att köpa, inom 12 månader (27.3.2018)
- Figurbilaga 12. Förekomsten av apparater och anslutningar i hushållen, februari 2018 (27.3.2018)
- Figurbilaga 13. Televisionsapparater i hushållen 2/2000 - 2/2018 (15 - 74-åriga målpersoners hushåll) (27.3.2018)
- Figurbilaga 14. Informationsteknik i hushållen 2/2000 - 2/2018 (15 - 74-åriga målpersoners hushåll) (27.3.2018)
- Figurbilaga 15. Telefoner och bil i hushållen 2/2000 - 2/2018 (15 - 74-åriga målpersoners hushåll) (27.3.2018)
Uppdaterad 27.3.2018
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. mars 2018. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 14.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2018/03/kbar_2018_03_2018-03-27_tie_001_sv.html