Pressmeddelande 18.12.2012

Statistikcentralens organisation reformeras 1.1.2013

Statistikcentralens organisation förändras fr.o.m. 1.1.2013. Vid reformen omorganiseras särskilt verksamhet som hänger samman med statistikproduktionen. Målet med förändringarna är att effektivera processerna för statistikproduktionen och göra dem mer strömlinjeformade samt möjliggöra en ändamålsenlig sammanslagning av resultatstyrningen och processledningen.

En central förändring är centraliseringen av anskaffningen av datamaterial för statistikproduktionen till en ny datainsamlingsenhet som inleder sin verksamhet i början av året. Samtidigt bildas tre resultatenheter av de tidigare sex statistikproduktionsenheterna, dvs. befolknings- och välfärdsstatistik, ekonomi- och miljöstatistik samt företagsstatistik. Dessutom inleder enheten för standarder och metoder sin verksamhet. Till dess uppgifter hör utveckling och koordinering av metoderna för statistikproduktionen, liksom av kvaliteten på och processerna inom statistiken.

I samband med reformen har också tjänsterna för direktörerna för resultatenheterna omflyttats och direktörerna för enheterna har utsetts enligt följande:

• Datainsamling: statistikdirektör Jari Tarkoma
  • Befolknings- och välfärdsstatistik: statistikdirektör Riitta Harala
  • Ekonomi- och miljöstatistik: statistikdirektör Leena Storgårds
  • Företagsstatistik: statistikdirektör Hannele Orjala
  • Standarder och metoder: överdirektören för statistikproduktionen Hilkka Vihavainen

Vid organiseringen av administrations-, datateknik- och informationstjänster sker inga väsentliga förändringar vid årsskiftet.

Förfrågningar: överdirektör Jarmo Hyrkkö, tfn 09 1734 3473