Publicerad: 17.6.2010
Massmediemarknaden 2009 - Preliminära uppgifter
År 2009 minskade värdet av marknaden för massmedier med 7 procent. Detta är det största fallet på årsnivå sedan andra världskriget. Till exempel under den ekonomiska depressionen i början av 1990-talet var årsförändringarna kring 3-4 procent.
Nedgången gällde i synnerhet grafiska medier (-9 %) och inspelningar (-10 %). De elektroniska medierna klarade sig med en minskning på omkring en procent. Omsättningen av medieinnehållet på internet ökade med så mycket som 4 procent.
Figur 1. Massmediemarknadens förändring 2008-2009 (%)
År 2009 var värdet av massmediemarknaden i Finland omkring 4,1 miljarder euro, dvs. 300 miljoner euro mindre än år 2008. Av denna summa försvann största delen, omkring 260 miljoner euro, från de grafiska medierna, dvs. från förläggning av tidningar, böcker och kataloger.
De grafiska mediernas andel av värdet av massmediemarknaden sjönk med 1,5 procentenheter till 65 procent. De elektroniska massmediernas relativa andel av massmediemarknaden ökade åter med nästan två procentenheter till 28 procent.
Tabell 1. Massmediemarknaden i Finland 2008-2009
2008 | 2009 | 2009 | |
mn € | mn € | % | |
Dagstidningar (7-4 dagar i veckan) | 1 056 | 943 | 23 |
Övriga tidningar (3-1 dagar i veckan) | 135 | 127 | 3 |
Gratistidningar | 100 | 81 | 2 |
Tidskrifter | 760 | 700 | 17 |
Böcker* | 566 | 535 | 13 |
Kataloger & adresserad DR | 340 | 310 | 8 |
Grafiska medier totalt | 2 956 | 2 696 | 65 |
Television** | 948 | 932 | 23 |
Radio | 53 | 52 | 1 |
Internet | 158 | 165 | 4 |
Elektroniska massmedier totalt | 1 159 | 1 150 | 28 |
Fonogram | 98 | 85 | 2 |
Video (DVD, Blu-ray & VHS) | 153 | 135 | 3 |
Biografer | 58 | 59 | 1 |
Inspelningsmedier totalt | 309 | 279 | 7 |
Massmedier totalt | 4 424 | 4 125 | 100 |
* Inkluderar också den försäljning av
off-line multimedieinspelningar (dvd, cd-rom o.d.) som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för. ** Inkl. också YLE public service-radioverksamheten Källa: Statistikcentralen, Statistik över massmedier och kultur |
Förhandskalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Överlappningarna har eliminerats. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Senast uppdaterad 17.6.2010
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2009. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2009/jvie_2009_2010-06-17_tie_001_sv.html