Publicerad: 27.8.2010
Konsumenternas förtroende rekordhögt i augusti
Konsumenternas förtroende för ekonomin förstärktes ytterligare i augusti. Konsumenternas förtroendeindikator var i augusti 21,9, medan den i juli var 19,1 och i juni 18,7. Förtroendet för ekonomin har mätts lika starkt som i augusti bara i början av år 2000. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 2–19 augusti 1 420 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator förbättrades i augusti förväntningarna på Finlands ekonomi och arbetslöshetsutvecklingen samt på de egna möjligheterna att spara jämfört med föregående månad. Däremot försvagades konsumenternas syn på sin egen ekonomi något. Konsumenterna bedömde i augusti att inflationen kommer att accelerera och ansåg att det är ännu fördelaktigare att spara.
I augusti antog redan 55 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Bara 10 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 45 och 21 procent. I augusti litade 27 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och 11 procent befarade att den blir sämre inom ett år.
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år
I augusti litade 39 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar i Finland under det följande året och 20 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. För ett år sedan var motsvarande andelar dystra 13 och 66 procent.
I augusti antog 17 procent av de sysselsatta att risken för arbetslöshet minskat för deras egen del under de senaste månaderna, medan 14 procent åter bedömde att risken ökat. För ett år sedan var dessa andelar dystra 7 och 30 procent. I augusti uppskattade 48 procent av de sysselsatta att risken för arbetslöshet var oförändrad och 21 procent upplevde att de inte alls är i farozonen att bli arbetslösa.
Konsumenterna förutspådde i augusti att konsumentpriserna stiger med 2,4 procent under de följande 12 månaderna. Inflationsförväntningarna var för ett år sedan 1,5 procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,1 procent.
I augusti ansåg 67 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. Motsvarande andel för ett år sedan var 58 procent av konsumenterna. Av hushållen hade 65 procent sparat och 80 procent trodde att de kan spara under det följande året.
I augusti ansåg 64 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. I augusti planerade 14 procent av hushållen att ta lån inom ett år.
Av konsumenterna bedömde 52 procent i augusti att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. För ett år sedan var andelen 57 procent. Konsumtionsplanerna var i augusti för det mesta återhållsamma, men många hushåll använder pengar t.ex. till att resa, reparera bostaden eller skaffa fritidsartiklar under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 18 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 8 procent bostad. Motsvarande andelar var i augusti i fjol 16 och 7 procent.
Intervjuerna för konsumentbarometern för augusti utredde också hur vanliga olika apparater är i hushållen. Dessa uppgifter är tillgängliga senare på undersökningens webbsida.
Konsumenternas syn på ekonomin
Medeltal 10/1995- | Maxvärde 10/1995- | Minvärde 10/1995- | 08/2009 | 07/2010 | 08/2010 | Utsikter | |
Konsumenternas förtroendeindikator = (B2+B4+B7+D2)/4 | 13,1 | 21,9 | -6,5 | 8,2 | 19,1 | 21,9 | ++ |
Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) | 9,1 | 14,1 | 2,3 | 6,2 | 9,2 | 8,9 | +/- |
Hushållets möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) | 36,9 | 52,0 | 10,9 | 47,3 | 40,5 | 47,4 | + |
Finland's ekonomi om 12 månader (nettotal) | 5,0 | 24,2 | -27,1 | 10,8 | 21,5 | 22,8 | ++ |
Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) | 1,4 | 27,6 | -51,1 | -31,5 | 5,2 | 8,5 | +/- |
Inflation om 12 månader (procent) | 2,1 | 4,6 | 0,6 | 1,5 | 2,2 | 2,4 | +/- |
Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) | 21,2 | 41,8 | -14,2 | 34,2 | 25,9 | 29,0 | + |
Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) | 10,9 | 36,8 | -19,6 | 11,0 | 17,2 | 20,2 | + |
Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) | 18,4 | 42,0 | -47,1 | 19,7 | 23,4 | 17,9 | +/- |
Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan –100 och 100, ju högre siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.
Förklaringar till kolumnen “Utsikter”: ++ Mycket goda utsikter, + Goda utsikter, +/- Neutrala utsikter, – Dåliga utsikter, – – Mycket dåliga utsikter. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen.
Alla EU-länders (säsongrensade) barometerresultat publiceras senare på EU-kommissionens webbplats: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results; http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/index_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2010, augusti. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Publikationen i pdf-format (420,2 kB)
- Översikter
-
- 1. En översikt över det förflutna (27.8.2010)
- 2. Metoden för konsumentbarometern (27.8.2010)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn på ekonomin (27.8.2010)
- Figurer
-
- Figurbilaga 1. Konsumenternas förtroendeindikator (27.8.2010)
- Figurbilaga 2. Mikro- och makroindikatorer (27.8.2010)
- Figurbilaga 3. Egen ekonomi (27.8.2010)
- Figurbilaga 4. Finland's ekonomi (27.8.2010)
- Figurbilaga 5. Inflation (27.8.2010)
- Figurbilaga 6. Arbetslösheten (27.8.2010)
- Figurbilaga 7. Tidpunktens fördelaktighet för att (27.8.2010)
- Figurbilaga 8. Hushållets penningsituation (27.8.2010)
- Figurbilaga 9. Hushållets avsikter att ta lån, inom 12 månader (27.8.2010)
- Figurbilaga 10. Hushållets köp av kapitalvaror, 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (27.8.2010)
- Figurbilaga 11. Hushållets avsikter att köpa, inom 12 månader (27.8.2010)
Uppdaterad 27.8.2010
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. augusti 2010. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 16.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2010/08/kbar_2010_08_2010-08-27_tie_001_sv.html