Publicerad: 27.4.2018
Konsumenterna litar på Finlands ekonomi och på mindre arbetslöshet
Konsumenternas förtroendeindikator var i april 23,2 medan den i mars var 24,7 och i februari 25,8. Under februari–mars var siffrorna de högsta i den 30-åriga mäthistorien. I april i fjol fick förtroendeindikatorn värdet 21,5. Indikatorns långtidsmedelvärde är 12,4. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades den 3–18 april 1 140 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator
Av delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator var förväntningarna på Finlands ekonomi och den allmänna arbetslösheten mycket ljusa i april. Konsumenternas syn på den egna ekonomin och på hushållets möjligheter att spara var goda.
I april försämrades synen på den egna ekonomin och särskilt på möjligheterna att spara jämfört med mars. Däremot förbättrades förväntningarna på utvecklingen av arbetslösheten medan bilden av Finlands ekonomi var oförändrad.
Jämfört med motsvarande period året innan förstärktes konsumenternas tro på möjligheterna att spara och särskilt på en minskning av arbetslösheten. Däremot försämrades förväntningarna på Finlands ekonomi något på årsnivå och synen på den egna ekonomin var oförändrad.
Konsumenterna bedömde att hushållets penningsituation var god i april. Konsumenterna ansåg att tidpunkten var mycket gynnsam för att spara och någorlunda gynnsam också för att lån och köpa kapitalvaror. I april upplevde sysselsatta konsumenter att risken för att själva råka ut för arbetslöshet minskat under den senaste tiden.
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år
Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Delfaktorerna är: egen ekonomi, Finlands ekonomi, allmän arbetslöshet och hushållets möjligheter att spara (alla gäller följande 12 månader). Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och +100, ju högre (positiv) siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.
Källa: Konsumentbarometern 2018, april. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, konsument.barometern@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Publikationen i pdf-format (402,0 kB)
- Översikter
-
- Översikt (27.4.2018)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter (27.4.2018)
- Figurer
-
- Figurbilaga 1. Konsumenternas förtroendeindikator (27.4.2018)
- Figurbilaga 2. Mikro- och makroindikatorer (27.4.2018)
- Figurbilaga 3. Egen ekonomi (27.4.2018)
- Figurbilaga 4. Finlands ekonomi (27.4.2018)
- Figurbilaga 5. Inflation (27.4.2018)
- Figurbilaga 6. Arbetslöshet (27.4.2018)
- Figurbilaga 7. Tidpunktens fördelaktighet för att (27.4.2018)
- Figurbilaga 8. Hushållets penningsituation och möjligheter att spara (27.4.2018)
- Figurbilaga 9. Hushållets avsikter att ta lån, inom 12 månader (27.4.2018)
- Figurbilaga 10. Köp av kapitalvaror, 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (27.4.2018)
- Figurbilaga 11. Hushållets avsikter att köpa, inom 12 månader (27.4.2018)
Uppdaterad 27.4.2018
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. april 2018. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 14.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2018/04/kbar_2018_04_2018-04-27_tie_001_sv.html