Asuntojen myynti- ja vuokrailmoitusten määrät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä
Oikotien ilmoitusaineistoon perustuvan kokeellisen tilaston mukaan asuntojen myynti-ilmoitusten määrä verkkopalvelussa oli maaliskuussa 60 900. Myynti-ilmoitukset kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä vuoden takaisesta 10 %. Edellisestä neljänneksestä ilmoitusten määrä laski runsaat 4 %.
Kuvio 1. Myynti-ilmoitusten määrät koko maassa 2019 – 2024Q1
Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä myynti-ilmoitusten kokonaismäärät ovat Vantaata lukuun ottamatta nousseet suurissa kaupungeissa vuoden takaisesta, eniten Turussa (13,0 %) sekä Helsingissä (10,9) ja Tampereella (4,9 %). Edelliseen neljännekseen verrattuna myynti-ilmoitusten määrät laskivat kaikissa suurissa kaupungeissa, eniten Helsingissä 11,5 prosenttia.
Kuvio 2. Myynti-ilmoitusten määrät suurimmissa kaupungeissa 2019 – 2024Q1
Vanhojen osakeasuntojen myynti-ilmoituksia oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 26 % enemmän ja uusien osakeasuntojen ilmoituksia runsaat 30 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vanhojen osakeasuntojen ilmoitusmäärät kasvoivat selkeästi kaikissa suurissa kaupungeissa, eniten Oulussa (36,7 %) ja vähiten Helsingissä (12,6 %).
Vanhojen osakeasuntojen markkinointiajat pitenivät suhteellisesti eniten Oulussa
Kokeellisen tilaston mukaan vanhan kerros- ja rivitaloasunnon keskimääräinen markkinointiaika oli maaliskuussa Oulussa 127,1 päivää. Helsingissä 92,3 päivää ja Espoossa 98,4 päivää. Tampereella, Turussa ja Vantaalla markkinointiajat vaihtelivat 88 ja 119 päivän välillä. Vanhojen asuntojen markkinointiajat pitenivät viime vuodesta kaikissa suurissa kaupungeissa lukuun ottamatta Poria.
Maakunnista keskimääräiset markkinointiajat olivat maaliskuussa pisimmät Satakunnassa (176 päivää) ja lyhyimmät Varsinais-Suomessa (87 päivää). Markkinointiajat pitenivät vuoden takaisesta eniten Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Vain Satakunnassa ja Pohjois-Karjalassa ne lyhentyivät. Markkinointiajat on laskettu tilastokuukauden aikana poistuneista asuntoilmoituksista.
Kuvio 3. Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat myynti-ilmoituksissa, päivää, maaliskuu 2023–2024
Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen osakeasuntojen osuus myynnissä olevista asunnoista oli maaliskuussa suurin Satakunnassa (18,9 %), Etelä-Karjalassa (15,9 %) ja Etelä-Savossa (15,9 %). Vähiten yli vuoden ajan myynnissä olleita asuntoja oli Uudellamaalla (6,6 %), Varsinais-Suomessa (7,1 %) ja Pirkanmaalla (8,2 %). Pääkaupunkiseudulla osuus oli 6,5 %.
Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuus kasvoi eniten Uudellamaalla
Verkkopalvelussa oli maaliskuussa vanhojen omakotitalojen myynti-ilmoituksia noin 11 400. Ilmoitusmäärät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä 26 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Ilmoituksia oli 6 % vähemmän kuin edellisellä vuosineljänneksellä.
Vanhojen omakotitalojen markkinointiajat olivat maaliskuussa keskimäärin 11 % pidemmät vuoden takaisesta koko maassa. Markkinointiajat pitenivät lähes kaikissa maakunnissa, eniten Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä.
Maaliskuussa yli vuoden ajan myynnissä olleita vanhoja omakotitaloja oli maakunnista eniten Satakunnassa (18,1 %), Etelä-Karjalassa (18,1 %) ja Etelä-Savossa (16,2 %). Vähiten niitä oli Pirkanmaalla (7,2 %) ja Uudellamaalla (7,8 %). Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuudet kasvoivat eniten Uudellamaalla ja laskivat Etelä-Pohjanmaalla.
Kuvio 4. Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen omakotitalojen prosenttiosuudet maakunnissa, maaliskuu 2023-2024
Vuokrailmoitusten määrä nousi eniten Turussa
Vuokra-asuntoja oli tarjolla verkkopalvelussa maaliskuussa noin 47 000, mikä on 13,7 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä vuokrailmoitusten määrä kasvoi koko maassa 20 % vuoden takaisesta ja runsaat puoli prosenttia edellisestä kvartaalista.
Helsingissä vuokrailmoitusten määrä kasvoi vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä noin 15 % vuoden takaisesta. Tampereella ja Espoossa ilmoitukset kasvoivat 7 %, ja Vantaalla 16 %. Oulussa lisäystä oli 24 %. Eniten nousua oli Turussa 34 %, kun taas Jyväskylässä ilmoitusten määrä laski prosentin verran.
Kuvio 5. Vuokrailmoitusten määrät kerrostaloasunnoissa suurimmissa kaupungeissa 2019 – 2024Q1
Maaliskuussa vuokra-asuntojen markkinointiajat olivat lyhyimmät Turussa, Oulussa ja Rovaniemellä, 16–18 päivää. Markkinointiajat olivat pisimmät Keravalla, Kouvolassa ja Hyvinkäällä, 32–36 päivää. Keskimääräinen markkinointiaika Helsingissä oli 23–24 päivää, mikä on 2,5 % vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Vuokrailmoitusten markkinointiajat pitenivät maaliskuussa eniten Keravalla, Hyvinkäällä ja Lahdessa verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuotta aiemmin. Markkinointiajat lyhenivät eniten Kuopiossa, Kotkassa ja Rovaniemellä.
Kuvio 6. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa, päivää, maaliskuu 2023–2024
Verrattuna vuoden 2020 maaliskuuhun vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat laskeneet Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Jyväskylässä. Helsingissä markkinointiajat olivat vuoden 2024 maaliskuussa 30 % pidemmät kuin vuonna 2020 vastaavana ajankohtana. Turussa, Oulussa, Jyväskylässä markkinointiajat ovat lyhentyneet vuodesta 2020.
Kuvio 7. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa suurissa kaupungeissa, päivää, 2019-2024Q1
Tiedot perustuvat Oikotien verkkopalvelun asuntojen myynti- ja vuokrailmoituksiin. Tietojen laskennassa mukana ovat sekä kiinteistönvälittäjien että yksityisten ilmoittajien tiedot. Markkinointiaikojen vertailuun on valittu tiedotteessa ne alueet, joilla on ollut vähintään 100 poistunutta ilmoitusta tarkastelukuukauden aikana. Myynnissä olevien ilmoitusten lukumäärä tarkoittaa kuun lopussa olevien ilmoitusten määrää, kun poistuneet ilmoitukset on vähennetty kaikista kuukauden aikana palvelussa olleista ilmoituksista.
Lisätietoja: yliaktuaari Martti Korhonen, yliaktuaari Elina Peltoniemi
Osastopäällikkö: Hannele Orjala