Publicerad: 11.6.2018
Allt fler grundskoleelever fick intensifierat eller särskilt stöd
I grundskolan fick 17,5 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd hösten 2017. Totalt 54 300 fick intensifierat stöd, dvs. 9,7 procent av eleverna i grundskolan och 43 100 elever, dvs. 7,7 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat stöd ökade med 0,8 procentenheter från året innan och andelen elever som fick särskilt stöd med 0,3 procentenheter. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens utbildningsstatistik.
Andelen grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd av alla grundskolelever 1995–2017, % 1)
1) De grundskoleelever som tagits in i eller överförts till specialundervisning före år 2011 har jämställts med elever som får särskilt stöd.
Stödet för inlärning och skolgång består av tre nivåer, dvs. allmänt, intensifierat och särskilt stöd. På en och samma gång kan eleven få stöd på bara en av dessa nivåer. Statistiken över specialundervisning i grundskolan innehåller framför allt uppgifter om intensifierat och särskilt stöd. Dessutom finns det i statistiken uppgifter om allmänt stöd när det gäller elever som fått specialundervisning på deltid.
De databastabeller som hör till statistiken över specialundervisning och de som hör till statistiken över för- och grundskoleundervisning (bara på finska) möjliggör granskning av antalet elever som fått stöd t.ex. efter region och stället där undervisningen anordnats. Uppgifter om specialundervisning inom yrkesutbildning finns i slutet av textdelen i detta offentliggörande (bara på finska) samt i tabellbilaga 9.
Källa: Utbildning. Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 029 551 3314, koulutustilastot@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Publikationen i pdf-format (250,5 kB)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd 2017 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 2. Specialundervisning på deltid, stödundervisning samt biträdes- och/eller tolkningstjänster som erhållits av grundskolelever med intensifierat eller särskilt stöd 2017 1) (11.6.2018)
- Tabellbilaga 3. Grundskolelever som fått intensifierat stöd 2011 - 2017 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 4. Grundskolelever som fått särskilt stöd efter läropliktens längd 2017 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 5. Grundskolelever som fått särskilt stöd efter plats för genomförande av undervisning 2017 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 6. Elever med särskilt stöd i grundskolans årskurser 1 - 9 och inom tilläggsundervisning efter lärokurser i läroämnen 2017 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 7. Grundskolelever som fått särskilt stöd 1995 - 2017 1) (11.6.2018)
- Tabellbilaga 8. Grundskolelever som fått specialundervisning på deltid från läsåret 2001 - 2002 till läsåret 2016 - 2017 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 9. Specialstuderande i yrkesutbildning efter plats för genomförande av undervisning 2004 - 2016 (11.6.2018)
- Tabellbilaga 10. Grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd efter landskap 2017 (11.6.2018)
Uppdaterad 11.6.2018
Finlands officiella statistik (FOS):
Stöd för lärande [e-publikation].
ISSN=1799-1609. 2017. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 21.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/erop/2017/erop_2017_2018-06-11_tie_001_sv.html