Priser för forskningsmaterial och -tjänster
Priserna gäller år 2024. Användningstillstånd och forskningsmaterial faktureras separat efter beslut eller leverans. Priserna på användningstillstånd är offentligrättsliga prestationer för vilka ingen mervärdesskatt tas ut. De övriga priserna är prissatta enligt företagsekonomiska principer och till dem tillsätts 25,5 % mervärdesskatt. Priserna i prislistan inkluderar inte moms.
Finansministeriets förordning om Statistikcentralens avgiftsbelagda prestationer 2024 (på finska).
För mer information om faktureringsrutiner,Priser på användningstillstånd
Användningstillstånd | Pris, moms 0 % | |
---|---|---|
Mindre ändring av användningstillstånd |
|
350 € |
Normalt användningstillstånd (förberedelserna tar mindre än 5 timmar) |
|
750 € |
Omfattande användningstillstånd (förberedelserna tar 5–9 timmar) |
|
1 500 € |
Mycket omfattande användningstillstånd (förberedelserna tar 10-15 timmar) |
|
3 000 € |
För arbetstid överstigande 15 timmar debiteras även timpris enligt gällande prislista.
Då ändringen i tillståndsansökan berör förändringar i syftet för användningen av materialet, behandlas och debiteras ansökan som normalt eller omfattande.
Behandlingskostnaden faktureras oberoende av om ansökningen godkänns eller inte. Vi fakturerar också för en ansökan som dras tillbaka eller inte kompletteras efter att den har tagits till behandling.
Användningstillstånd i samband med lärdomsprov
Priset för användningstillstånd för lärdomsprov är 500 euro. Vid en mindre ändring av användningstillstånd är priset 175 euro. Den sökande ska i ansökan ange att licensen gäller ett lärdomsprov.
Användningstillstånd i samband med lärdomsprov gäller utarbetande av ett (1) lärdomsprov. Om projektet innebär att flera lärdomsprov utarbetas, eller att produkter som inte är lärdomsprov produceras, krävs ett normalt eller omfattande användningstillstånd.
Priser på tjänster
Tjänst | Pris (+ moms) |
---|---|
Timpris för utfört arbete | 115 € / timme |
Delning av engångsfaktura mellan flera organisationer | 1 arbetstimme |
Förnyelse av ett avtal om forskningstjänster på grund av orsaker som beror på kunden (t.ex. byte av betalare) | 1 arbetstimme |
Hyrning av en arbetsstation i forskningslaboratoriet | 70 € / dag |
För ingående av avtal om forskningstjänster i samband med ansökningsprocessen debiteras en arbetstimme. När det gäller uppgifter som lämnas ut till forskarens egen organisation ingår avtalet i priset för det uttag som anges i prislistan.
Priser för material
För mer information om material, se sidan Material och leveransformer för dessa.
Material som skräddarsys
Framställningen och bearbetningen av forskningsmaterial prissätts enligt arbetets omfattning och komplexitet. Om forskningsmaterial hämtas från en modul av färdigt material är priset minst detsamma som priset för den färdiga datamodulen.
Färdigt material
För färdigt material debiteras endera årsavgifter eller en engångsavgift beroende på om användningstillståndet har beviljats för material som levereras kontinuerligt eller endast en gång.
För uppdateringar av uttag från färdigt material debiteras alltid minst två arbetstimmar (115 €/h)
Material | Pris (+ moms) |
---|---|
Fortlöpande färdigt material | 550 € / år |
Engångsavgift för färdigt material | 750 € |
Uttag för målgruppen från färdigt material | 750 € + uttag med timdebitering |
Uppdatering av uttag från färdigt material baserat på befintligt användningstillstånd | 550 € + uttag med timdebitering |
Notera: TAX_INCOMES och TAX_BENEFIT färdigt material kommer endast att ges ut som fortlöpande färdigt material.
Mikrosimuleringsmaterial och inkomstfördelningsstatistik
Material | Pris (+ moms) |
---|---|
SISU-registermaterial | 2000 € / år |
SISU-registermaterial, separat urval | 2000 € / materialår |
Inkomstfördelningsstatistikens servicematerial, grundläggande paket: uppgifter om personer och hushåll samt inkomstnomenklatur | 500 € / materialår |
Inkomstfördelningsstatistikens tilläggspaket: levnadsförhållanden, boende, förmåner, skattevariabler, ytterligare uppgifter om sysselsättning | 100 € / tilläggspaket / materialår |
Uppgifter om dödsorsaker
Information om typiska fall där uppgifter om dödsorsaker tas ut. Priset för plockning beräknas enligt det timpris som gäller vid den aktuella tidpunkten.
Material | Pris (+ moms) | |
---|---|---|
Baspaket med uppgifter om dödsorsaker på en personbeteckningslista (3–5 arbetstimmar) |
|
345 - 575 € |
Begäran om ett mer omfattande uttag av uppgifter om dödsorsaker på en personbeteckningslista (5–6 arbetstimmar) |
|
575 - 690 € |
Uttag av samma uppgifter om dödsorsaker på flera personbeteckningslistor (1 arbetstimme) |
|
115 € |
Uttag av målpopulation (5–8 arbetstimmar) |
|
575 - 920 € |
Ansökan om uppgifter om dödsorsaker för hela år eller delår (2–3 arbetstimmar) |
|
230 - 345 € |
Distansanvändning
För distansanvändning debiteras en årlig avgift för den virtuella maskinen forskningsprojektet har hyrt och därtill användaravgifter baserade på antalet användare. Forskningsprojektet väljer den virtuella maskin som bäst lämpar sig för projektet. Rekommenderat maximalt antal användare för varje maskintyp.
Beställningar och ändringar av virtuell maskin skickas till tutkijapalvelut@stat.fi.
Priser för distansanvändning
Produkt | Windows / år (+moms) | Akademisk Windows / år (+moms) | Linux / år (+moms) |
---|---|---|---|
Virtuell maskin S (8 GB ramp, 4-kärnig) | 3000 € | 2900 € | 2800 € |
Virtuell maskin M (16 GB ramp, 6-kärnig) | 3800 € | 3500 € | 3300 € |
Virtuell maskin L (32 GB ramp, 8-kärnig) | 4900 € | 4200 € | 4000 € |
Virtuell maskin XL (64 GB ramp, 8-kärnig) | 6700 € | 5300 € | 5100 € |
Användaravgift | 300 € / person | 300 € / person | 300 € / person |
Linux-maskiner
Utöver de grundläggande paketen, dessutom erbjuds en HPC-maskin (High Performance Computing) med Linux-maskin. Kontakta tutkijapalvelut@stat.fi för mer information. Vi tillhandahåller ingen separat handledning för användning av Linux-maskiner, med undantag för tekniskt stöd i händelse av systemproblem. Operativsystemet är Ubuntu. Tillgängliga applikationer beskrivs på sidan FIONA-distansanvändningssystemet.
Akademisk Windows-licens
En akademisk Windows-licens kan tilldelas för projekt där alla användare kommer från organisationer som är berättigade till en akademisk licenstyp. Det är projektets ansvar att se till att licensvillkoren uppfylls. Om licensvillkoren är uppfyllda kan du begära att byta till en akademisk Windows-licens på tutkijapalvelut@stat.fi.
Om den akademiska Windows-licensen aktiveras i mitten av faktureringsperioden kommer maskinpaketet att faktureras för de månader den varit i användning.
Övriga avgifter för distansanvändning
För forskningsprojektet reserveras en begränsad mängd hårddiskutrymme, för extra diskutrymme debiteras separat. Projektet kan beställa installation av Microsoft Office mot en separat avgift.
Projektet måste ha en akademisk Windows-licens för att en akademisk Microsoft Office-licens ska kunna tas i bruk.
Produkt | Pris (+moms) |
---|---|
Extra diskutrymme 200 GB | 120 € / år |
Microsoft Office | 260 € / virtuell maskin / år |
Akademisk Microsoft Office | 90 € / virtuell maskin / år |
Avgift för modifiering av FIONA maskin |
200 € / virtuell maskin |
Återupptagande av distansanvändning av ett forskningsprojekt efter nedläggning | 350 € |
Skräddarsydda installationer | 90 € / timme |
Faktureringspolicy
Användningstillstånd och forskningsmaterial faktureras separat efter beslut eller leverans.
När det gäller fakturering av offentligrättsliga prestationer högst två betalningspåminnelser skickas utöver den ursprungliga fakturan. Om fakturan inte har betalats på förfallodagen i den andra påminnelsen skickas den direkt till indrivning (verkställighet). Om det finns oklarheter eller fel i fakturan ska du kontakta forskartjänster (tutkijapalvelut@stat.fi) så snart du har fått den första fakturan.
Fakturering av fortlöpande färdigt material
En årsavgift på 550 euro debiteras för varje kalenderår prenumerationen för det fortlöpande materialet är i kraft. Årsavgiften debiteras även om materialet inte har använts hela året.
För kalenderåret 2024 faktureras årsavgiften för fortlöpande färdigt material i mars. Från och med 2025 faktureras årsavgiften för fortlöpande färdigt material i februari. Fortlöpande färdigt material som öppnats under året faktureras månaden efter öppningsmånaden.
Fakturering av SISU-registermaterial
En årsavgift debiteras för varje kalenderår prenumerationen för det fortlöpande materialet är i kraft. Årsavgiften debiteras även om materialet inte har använts hela året.
För kalenderåret 2024 faktureras årsavgiften för SISU-registermaterial i december. Från och med 2025 faktureras årsavgiften för SISU-registermaterial i februari. Fortlöpande SISU-registermaterial som öppnats under året faktureras månaden efter öppningsmånaden.
Fakturering av distansanvändning
Minimilängden för fakturering av distansanvändning är en månad, vilket motsvarar en månaders andel av årsavgiften. Om distansanvändningen inletts eller avslutats under pågående faktureringsperiod ställs avgiften i relation till månadsnivån enligt start- och slutdatum.
Om ett projekts maskinpaket är öppet under hela faktureringsperioden, kommer dock användarnamn som öppnas och stängs i mitten av faktureringsperioden att faktureras för hela faktureringsperioden. På samma sätt kommer en eventuell ökning av lagringskapaciteten som görs under faktureringsperioden att faktureras för hela perioden.
Avgifterna för distansanvändning debiteras fyra gånger per år:
Faktureringsdatum | Faktureringscykel |
---|---|
15 april | januari - mars |
15 augusti |
april - juni |
15 oktober |
juli - september |
15 december | oktober - december |