Publicerad: 8.6.2021
Var femte grundskoleelev fick intensifierat eller särskilt stöd
I grundskolan fick 21,3 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd hösten 2020. Totalt 69 300 fick intensifierat stöd, dvs. 12,2 procent av eleverna i grundskolan och 51 100 elever, dvs. 9,0 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever med intensifierat stöd var 0,7 procentenheter större och andelen elever med särskilt stöd 0,5 procentenheter större än året innan. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens utbildningsstatistik.
Andelen grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd av alla grundskolelever 2000–2020, % 1)
1) De grundskoleelever som tagits in i eller överförts till specialundervisning före år 2011 har jämställts med elever som får särskilt stöd.
Stödet för inlärning och skolgång består av tre nivåer, dvs. allmänt, intensifierat och särskilt stöd. På en och samma gång kan eleven få stöd på bara en av dessa nivåer. Statistiken över specialundervisning i grundskolan innehåller framför allt uppgifter om intensifierat och särskilt stöd. Statistiken innehåller dessutom uppgifter om specialundervisning på deltid som arrangerats som allmänt stöd.
Statistikcentralen har ändrat statistikföringen av särskilt stöd för yrkesutbildning som leder till examen fr.o.m. statistikåret 2019. Uppgifterna om särskilt stöd gäller nu hela kalenderåret ifråga om yrkesinriktad grundexamensutbildning, yrkesinriktad examensutbildning och specialyrkesexamensutbildning.
Källa: Utbildning. Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 029 551 3314, koulutustilastot@stat.fi
Ansvarig avdelningschef: Hannele Orjala
Publikationen i pdf-format (241,4 kB)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd 2020 (8.6.2021)
- Tabellbilaga 2. Specialundervisning på deltid, stödundervisning, biträdes- och tolkningstjänster som erhållits av grundskolelever med intensifierat eller särskilt stöd samt särskilda hjälpmedel år 2020 1) (8.6.2021)
- Tabellbilaga 3. Grundskolelever som fått intensifierat stöd 2011 - 2020 (8.6.2021)
- Tabellbilaga 4. Grundskolelever som fått särskilt stöd efter plats för genomförande av undervisning 2020 (8.6.2021)
- Tabellbilaga 5. Grundskolelever som fått särskilt stöd 1995 - 2020 1) (8.6.2021)
- Tabellbilaga 6. Grundskolelever som fått specialundervisning på deltid från läsåret 2001 - 2002 till läsåret 2019 - 2020 (8.6.2021)
- Tabellbilaga 7. Grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd efter landskap 2020 1) (8.6.2021)
- Tabellbilaga 8. Studerande som fått särskilt stöd inom yrkesutbildning som leder till examen efter ställe där undervisning anordnas 2019 - 2020 (8.6.2021)
Uppdaterad 08.06.2021
Finlands officiella statistik (FOS):
Stöd för lärande [e-publikation].
ISSN=1799-1609. 2020. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 23.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/erop/2020/erop_2020_2021-06-08_tie_001_sv.html