Julkaistu: 1.8.2024
Asuntojen myynti- ja vuokrailmoitusten määrät kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä
Oikotien ilmoitusaineistoon perustuvan kokeellisen tilaston mukaan asuntojen myynti-ilmoitusten määrä verkkopalvelussa oli kesäkuussa vajaa 69 000. Myynti-ilmoitukset kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä vuoden takaisesta 9,7 %. Edellisestä neljänneksestä ilmoitusten määrä nousi 11,5 %.
Kuvio 1. Myynti-ilmoitusten määrät koko maassa 2019 – 2024Q2
Vuoden 2024 toisella neljänneksellä myynti-ilmoitusten kokonaismäärät ovat Tamperetta ja Oulua lukuun ottamatta nousseet suurissa kaupungeissa vuoden takaisesta, eniten Turussa (10,6 %) sekä Helsingissä (5,9). Edelliseen neljännekseen verrattuna myynti-ilmoitusten määrät nousivat suurista kaupungeista eniten Turussa (14,7 %).
Kuvio 2. Myynti-ilmoitusten määrät suurimmissa kaupungeissa 2019 – 2024Q2
Vanhojen osakeasuntojen myynti-ilmoituksia oli toisella vuosineljänneksellä 26 % enemmän ja uusien osakeasuntojen ilmoituksia 36 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vanhojen osakeasuntojen ilmoitusmäärät kasvoivat selkeästi kaikissa suurissa kaupungeissa, eniten Oulussa (42,6 %) ja vähiten Helsingissä (12,3 %).
Vanhojen osakeasuntojen markkinointiajat pitenivät suhteellisesti eniten Turussa
Kokeellisen tilaston mukaan vanhan kerros- ja rivitaloasunnon keskimääräinen markkinointiaika oli kesäkuussa Vantaalla 121 päivää, Oulussa 111 päivää ja Espoossa 106 päivää. Tampereella, Turussa ja Helsingissä markkinointiajat olivat 102-103 päivää. Vanhojen asuntojen markkinointiajat pitenivät viime vuodesta kaikissa suurissa kaupungeissa lukuun ottamatta Jyväskylää.
Maakunnista keskimääräiset markkinointiajat olivat kesäkuussa pisimmät Satakunnassa (190 päivää) ja lyhyimmät Varsinais-Suomessa (96 päivää). Markkinointiajat pitenivät vuoden takaisesta eniten Pohjois- ja Etelä-Karjalassa. Vain Keski-Suomessa ne lyhentyivät. Markkinointiajat on laskettu tilastokuukauden aikana poistuneista asuntoilmoituksista.
Kuvio 3. Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat myynti-ilmoituksissa, päivää, kesäkuu 2023 – 2024
Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen osakeasuntojen osuus myynnissä olevista asunnoista oli kesäkuussa suurin Satakunnassa (18,4 %), Etelä-Savossa (16,2 %) ja Etelä-Karjalassa (14,8 %). Vähiten yli vuoden ajan myynnissä olleita asuntoja oli Varsinais-Suomessa (6,7 %), Uudellamaalla (7,1 %) ja Pirkanmaalla (8,3 %). Pääkaupunkiseudulla osuus oli 7,1 %.
Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuus kasvoi eniten Kanta-Hämeessä
Verkkopalvelussa oli kesäkuussa vanhojen omakotitalojen myynti-ilmoituksia noin 15 800. Ilmoitusmäärät kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä 26 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Ilmoituksia oli 28 % enemmän kuin edellisellä vuosineljänneksellä.
Vanhojen omakotitalojen markkinointiajat olivat kesäkuussa keskimäärin 1,8 % lyhyemmät vuoden takaisesta koko maassa.
Kesäkuussa yli vuoden ajan myynnissä olleita vanhoja omakotitaloja oli maakunnista eniten Etelä-Karjalassa (15,9 %), Etelä-Savossa (14,9 %) ja Satakunnassa (14,8 %). Vähiten niitä oli Pirkanmaalla (6,6 %) ja Uudellamaalla (6,8 %). Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuudet kasvoivat eniten Kanta-Hämeessä ja laskivat Etelä-Karjalassa.
Kuvio 4. Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen omakotitalojen prosenttiosuudet maakunnissa, kesäkuu 2023 – 2024
Vuokrailmoitusten määrä nousi eniten Turussa
Vuokra-asuntoja oli tarjolla verkkopalvelussa kesäkuussa noin 47 000, mikä on 7,7 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuoden 2024 toisella neljänneksellä vuokrailmoitusten määrä kasvoi koko maassa 14,7 % vuoden takaisesta ja noin prosentin edellisestä kvartaalista.
Helsingissä vuokrailmoitusten määrä kasvoi vuoden 2024 toisella neljänneksellä 12,5 % vuoden takaisesta. Eniten nousua oli Turussa 34,1 %, kun taas Oulussa ilmoitusten määrä laski vajaan prosentin verran.
Kuvio 5. Vuokrailmoitusten määrät kerrostaloasunnoissa suurimmissa kaupungeissa 2019 – 2024Q2
Kesäkuussa vuokra-asuntojen markkinointiajat olivat lyhyimmät Turussa, Tampereella ja Oulussa, 19–20 päivää. Markkinointiajat olivat pisimmät Keravalla, Kouvolassa ja Järvenpäässä, 36–45 päivää. Keskimääräinen markkinointiaika Helsingissä oli vajaa 25 päivää, mikä on 2,9 % vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Vuokrailmoitusten markkinointiajat pitenivät kesäkuussa eniten Keravalla, Jyväskylässä ja Turussa verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuotta aiemmin. Markkinointiajat lyhenivät eniten Porissa, Porvoossa ja Raumalla.
Kuvio 6. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa, päivää, kesäkuu 2023 – 2024
Verrattuna vuoden 2020 kesäkuuhun vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat lyhentyneet Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Helsingissä markkinointiajat olivat vuoden 2024 kesäkuussa 22 % pidemmät kuin vuonna 2020 vastaavana ajankohtana. Espoossa ja Vantaalla markkinointiajat ovat pidentyneet vuodesta 2020, Turussa pysyneet ennallaan.
Kuvio 7. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa suurissa kaupungeissa, päivää, 2019 – 2024Q2
Tiedot perustuvat Oikotien verkkopalvelun asuntojen myynti- ja vuokrailmoituksiin. Tietojen laskennassa mukana ovat sekä kiinteistönvälittäjien että yksityisten ilmoittajien tiedot. Markkinointiaikojen vertailuun on valittu tiedotteessa ne alueet, joilla on ollut vähintään 100 poistunutta ilmoitusta tarkastelukuukauden aikana. Myynnissä olevien ilmoitusten lukumäärä tarkoittaa kuun lopussa olevien ilmoitusten määrää, kun poistuneet ilmoitukset on vähennetty kaikista kuukauden aikana palvelussa olleista ilmoituksista.
Lisätietoja: yliaktuaari Martti Korhonen, yliaktuaari Elina Peltoniemi
Osastopäällikkö: Hannele Orjala