Asuntojen myynti- ja vuokrailmoitusten määrät kasvoivat vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä.

Oikotien ilmoitusaineistoon perustuvan kokeellisen tilaston mukaan asuntojen myynti-ilmoitusten määrä verkkopalvelussa oli syyskuussa runsaat 71 000. Myynti-ilmoitukset kasvoivat vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä vuoden takaisesta 11,7 %. Edellisestä neljänneksestä ilmoitusten määrä nousi 6,7 %.

Kuvio 1. Myynti-ilmoitusten määrät koko maassa 2019 – 2024Q3

Pystypylväskaavio myynti-ilmoitusten määristä vuosina 2019-2024. Suunta on ollut laskeva vuoden 2021 loppuun asti, mutta määrät ovat kääntyneet jälleen nousuun vuonna 2023, ylittäen vuoden 2019 tason.

Vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä myynti-ilmoitusten kokonaismäärät ovat Tamperetta ja Oulua lukuun ottamatta nousseet suurissa kaupungeissa vuoden takaisesta, eniten Turussa (11,6 %) sekä Vantaalla (9,3 %).  Edelliseen neljännekseen verrattuna myynti-ilmoitusten määrät nousivat suurista kaupungeista eniten Vantaalla (7,7%).

Kuvio 2. Myynti-ilmoitusten määrät suurimmissa kaupungeissa 2019 ­– 2024Q3

Viivakuvio myynti-ilmoitusten määristä kuudessa suurimmassa kaupungissa vuosina 2019-2024. Suunta on ollut laskeva vuoden 2021 loppuun asti, mutta määrät ovat kääntyneet jälleen nousuun vuonna 2022. Myynti-ilmoitusmäärät ovat kasvaneet eniten Helsingissä.

Vanhojen osakeasuntojen myynti-ilmoituksia oli kolmannella vuosineljänneksellä 26 % enemmän ja uusien osakeasuntojen ilmoituksia 33 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vanhojen osakeasuntojen ilmoitusmäärät kasvoivat selkeästi kaikissa suurissa kaupungeissa, eniten Vantaalla (37,5 %) ja vähiten Helsingissä (19,6 %).

Vanhojen osakeasuntojen markkinointiajat pitenivät suhteellisesti eniten Oulussa

Kokeellisen tilaston mukaan vanhan kerros- ja rivitaloasunnon keskimääräinen markkinointiaika oli syyskuussa Vantaalla 125 päivää, Oulussa 118 päivää ja Tampereella 115 päivää. Espoossa, Turussa ja Helsingissä markkinointiajat olivat 100–112  päivää. Vanhojen asuntojen markkinointiajat pitenivät viime vuodesta kaikissa suurissa kaupungeissa lukuun ottamatta Jyväskylää.

Maakunnista keskimääräiset markkinointiajat olivat syyskuussa pisimmät Etelä-Karjalassa (186 päivää) ja lyhyimmät Pohjois-Karjalassa (104 päivää). Markkinointiajat pitenivät vuoden takaisesta eniten Pohjois-Pohjanmaalla. Vain Satakunnassa ne lyhentyivät. Markkinointiajat on laskettu tilastokuukauden aikana poistuneista asuntoilmoituksista.

Kuvio 3. Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat myynti-ilmoituksissa, päivää, syyskuu 2023–2024

Vaakapylväskaavio vanhojen osakeasuntojen keskimääräisistä markkinointiajoista. Mukana on kaupunkeja ja maakuntia. Markkinointiajat olivat lyhyimpiä Turussa ja Helsingissä. Pisimmät ne olivat Porissa. Markkinointiajat pitenivät vuodentakaisesta melkein kaikilla alueilla.

Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen osakeasuntojen osuus myynnissä olevista asunnoista oli syyskuussa suurin Satakunnassa (19,3 %), Etelä-Savossa (17,3 %) ja Pohjanmaalla (16,2 %). Vähiten yli vuoden ajan myynnissä olleita asuntoja oli Kainuussa (6,5 %), Varsinais-Suomessa (7,1 %) ja Uudellamaalla (7,6 %). Pääkaupunkiseudulla osuus oli 7,4 %.

Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuus kasvoi eniten Pohjanmaalla

Verkkopalvelussa oli syyskuussa vanhojen omakotitalojen myynti-ilmoituksia noin 16 500. Ilmoitusmäärät kasvoivat vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä 27 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Ilmoituksia oli 18 % enemmän kuin edellisellä vuosineljänneksellä.

Vanhojen omakotitalojen markkinointiaika piteni puoli prosenttia vuoden takaisesta koko maassa.

Syyskuussa yli vuoden ajan myynnissä olleita vanhoja omakotitaloja oli maakunnista eniten Etelä-Karjalassa (16,9 %), Etelä-Savossa (16,1 %) ja Satakunnassa (15,8 %). Vähiten niitä oli Pirkanmaalla (7,0 %) ja Uudellamaalla (7,2 %). Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuudet kasvoivat eniten Pohjanmaalla ja laskivat Satakunnassa sekä Lapissa.

Kuvio 4. Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen omakotitalojen prosenttiosuudet maakunnissa, syyskuu 2023-2024

Vaakapylväskaavio yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuuksista maakunnissa. Vähiten yli vuoden ajan myynnissä olleita koteja oli Pirkanmaalla. Etelä-Karjalassa osuus oli suurin.

Vuokrailmoitusten määrä nousi eniten Turussa

Vuokra-asuntoja oli tarjolla verkkopalvelussa syyskuussa noin 42 600, mikä on 3,1 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä vuokrailmoitusten määrä kasvoi koko maassa 6,0 % vuoden takaisesta ja väheni 4,7 % edellisestä kvartaalista.

Helsingissä vuokrailmoitusten määrä kasvoi vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä 3,0 % vuoden takaisesta. Eniten nousua oli Turussa (13,5 %), kun taas Oulussa ilmoitusten määrä laski 17,5 %.

Kuvio 5. Vuokrailmoitusten määrät kerrostaloasunnoissa suurimmissa kaupungeissa 2019 – 2024Q3Viivakuvio vuokrailmoitusten määristä kuudessa suurimmassa kaupungissa vuosina 2019-2024. Määrät ovat kasvaneet koronapandemiasta lähtien, voimakkaimmin Helsingissä. Syyskuussa vuokra-asuntojen markkinointiajat olivat lyhyimmät Oulussa, Tampereella ja Turussa, 13–17 päivää. Markkinointiajat olivat pisimmät Keravalla, Järvenpäässä ja Raumalla, 34 - 40 päivää. Keskimääräinen markkinointiaika Helsingissä oli vajaa 22 päivää, mikä on vajaan prosentin vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Vuokrailmoitusten markkinointiajat pitenivät syyskuussa eniten Turussa, Järvenpäässä ja Keravalla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuotta aiemmin. Markkinointiajat lyhenivät eniten Porvoossa, Jyväskylässä ja Oulussa.

Kuvio 6. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa, päivää, syyskuu 2023–2024

Vaakapylväskaavio vuokrailmoitusten markkinointiajoista kaupungeissa. Markkinointiaikojen muutos vaihtelee 37 prosentista aina -17 prosenttiin.

Verrattuna vuoden 2020 syyskuuhun vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat lyhentyneet Jyväskylässä ja Oulussa. Helsingissä markkinointiajat olivat vuoden 2024 syyskuussa 16 % pidemmät kuin vuonna 2020 vastaavana ajankohtana. Espoossa, Vantaalla ja Turussa markkinointiajat ovat pidentyneet vuodesta 2020, kun taas Tampereella ne ovat pysyneet lähes samana.

Kuvio 7. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa suurissa kaupungeissa, päivää, 2019-2024Q3

Viivakuvio vuokrailmoitusten markkinointiajoista seitsemässä suuressa kaupungissa vuosina 2019-2024.

Tiedot perustuvat Oikotien verkkopalvelun asuntojen myynti- ja vuokrailmoituksiin. Tietojen laskennassa mukana ovat sekä kiinteistönvälittäjien että yksityisten ilmoittajien tiedot. Markkinointiaikojen vertailuun on valittu tiedotteessa ne alueet, joilla on ollut vähintään 100 poistunutta ilmoitusta tarkastelukuukauden aikana. Myynnissä olevien ilmoitusten lukumäärä tarkoittaa kuun lopussa olevien ilmoitusten määrää, kun poistuneet ilmoitukset on vähennetty kaikista kuukauden aikana palvelussa olleista ilmoituksista.

Lisätietoja: yliaktuaari Martti Korhonen, yliaktuaari Elina Peltoniemi
Osastopäällikkö: Hannele Orjala

Taulukot